‫کاربرد پلاگین در Microsoft Dynamics CRM (بخش اول)

ابوالفضل رجب پور - 1395/03/19

پلاگین نویسی در CRM

پلاگین‌ها برنامه‌های جانبی کوچکی هستند که به یک برنامه کاربردی بزرگ افزوده می‌شوند و امکان افزودن قابلیت‌های بیشتر یا سفارشی‌سازی امکانات را فراهم می‌کنند. مثلا نرم‌افزار معروف فتوشاپ، از طریق پلاگین اجازه می‌دهد که فیلترهای جدید ویرایش عکس توسط شرکت‌های ثالث به نرم‌افزار اضافه شود. پلاگین‌نویسی از طریق رابطی که خود شرکت سازنده آن نرم افزار فراهم کرده است، انجام می شود و کاری تخصصی و در حوزه تولید نرم‌افزار و برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که یکی از ویژگی‌های یک نرم‌افزار کاربردی در سایز بزرگ، فراهم آوردن امکان افزودن پلاگین به خود است. به این دلیل که نیازهای سفارشی هر سازمان متفاوت است و باید بتوان از طریقی که به شرکت اصلی وابسته نباشد، سفارشی‌سازی مورد نیاز خود را انجام داد. این نکته می‌تواند در هنگام انتخاب نرم‌افزار مورد نیاز سازمان کمک زیادی کند. از این رو بسیاری از نرم‌افزارهای سازمانی تولید داخل که امکان افزودن پلاگین ندارند، باید به‌دقت بررسی و امتحان شوند که همه نیازهای سازمان ما در آن دیده شده باشد.

پلاگین نویسی در CRM

حالت و فرآیندهای زیر را برای سازمان خود فرض کنید:

1.هرگاه یک مخاطب در نرم‌افزار ثبت شد، یک فعالیت Task جدید برای هفته آینده ایجاد شود تا به کاربر یادآوری کنید که وضعیت مشتری جدید پیگیری شود.

2.هر گاه یک فاکتور نهایی شد، کاربر مشخصی چند روز بعد، وضعیت رضایتمندی مشتری از محصول را تلفنی مورد پیگیری قرار دهد.

3.هر گاه یک فاکتور در نرم‌افزار درج شد، معادل آن فاکتور در نرم‌افزار حسابداری سازمان درج شود و اطلاعات sync شود.

4.با درج محصول خاص در پیش فاکتور فروش، آن پیش فاکتور نیاز به تایید مدیر داشته باشد.

5.قیمت کالاها با وب‌سایت شرکت تطبیق داده شده و در بازه‌های زمانی خاص و قبل از صدور فاکتور نهایی به‌روز شود.

قیمت کالاها با وب‌سایت شرکت تطبیق داده شده و در بازه‌های زمانی خاص و قبل از صدور فاکتور نهایی به‌روز شود.

پلاگین نویسی در CRM

حقیقت این هست که این ها فقط نمونه‌هایی از فرآیندهای سازمان‌ها می‌باشد و این گونه سیاست‌گذاری‌ها در هر سازمانی کاملا متفاوت هست و به همین دلیل وجود ابزار سفارشی‌سازی و خودکارسازی این فرآیندها مسأله‌ای مهم محسوب می‌شود. این ابزار باید بتواند هم برای حالت‌های ساده ویزارد و راهنمای ساخت داشته باشد که افراد غیرفنی و بدون دانش برنامه‌نویسی بتوانند این سفارشی‌ها را انجام دهند و هم قابل مدیریت از طریق برنامه‌نویسی باشد که برای کارهای خیلی پیچیده و خاص از برنامه‌نویسان کمک گرفت.

پلاگین نویسی در CRM

نرم‌ افزار crm داینامیک از جمله نرم‌افزارهایی هست که قابلیت‌های افزودن پلاگین و انواع سفارشی‌سازی را دارا می‌باشد. سفارشی‌سازی سیاست‌ها و روندهای سازمان در نرم‌افزار Dynamics CRM با استفاده از دو ابزار WorkFlow و Plugin انجام می‌شود. ابزار WorkFlow یک ابزار ساده ولی کامل برای انواع سفارشی‌ها است. این ابزار محیطی را فراهم می‌کند که بدون دانش فنی بتوانید سفارشی انجام دهید. مثال‌های 1 و 2 گفته شده در بالا با این ابزار به‌راحتی قابل پیاده سازی می‌باشد. اگر WorkFlow برای سیاست مورد نظر شما کافی نبود، ابزار Plugin بکار گرفته می‌شود. مثال‌های 3 و 4 و 5 با Plugin قابل پیاده سازی می‌باشد.

پلاگین نویسی در CRM

نوشتن پلاگین برای Microsoft Dynamics CRM با استفاده از بستر دات نت انجام می‌شود. شما می‌توانید بسته به توانمندی و علاقه‌تان از زبان VB یا C# استفاده کنید.

در بخش بعد یک پلاگین ساده را با سی شارپ خواهیم نوشت.

کاربرد پلاگین در Microsoft Dynamics CRM (بخش دوم)

 

 

 

تدوین: ابوالفضل رجب‌پور

منبع: مجموعه مقالات شرکت سامانه‌های مدیریت

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا