‫انواع ارتباط CRM با تلگرام؛ Telegram API یا Bot API؟

ابوالفضل رجب پور - 1397/02/01

تفاوت تلگرام api و بات تلگرام 

یکی از دلایل محبوبیت تلگرام امکان اتصال آن از طریق سایر برنامه‌هاست. این امکان باعث می‌شود که بتوان از آن برای استفاده‌های تجاری و فرآیندهای خودکار و قابل برنامه‌ریزی استفاده کرد.

تلگرام دو روش را برای اتصال فراهم کرده است که هر کدام تفاوت‌ها و مزایایی دارند. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که هر روش برای نوع خاصی از استفاده مناسب باشد. بنابراین شناخت تفاوت‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

به رابط‌هایی که یک برنامه برای استفاده از امکاناتش در سایر زبان‌ها فراهم می‌کند API) Application Programming Interface) می‌گویند. به زبان ساده، API رابط‌هایی نرم افزاری هستند که ارتباط بین نرم افزارهای مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند.

تلگرام دو روش اتصال یا دو نوع API را فراهم کرده است:

1-  Telegram API

این API به شما امکان ساخت یک برنامه کاملا سفارشی تلگرامی را می‌دهد. شما در این حالت نیاز به یک شماره تلفن برای ورود خواهید داشت و بعد از آن می‌توانید دقیقا شبیه یک کاربر تلگرام رفتار کنید. پیام بفرستید، پیام دریافت کنید، عضو گروه و کانال شوید، گروه و کانال بسازید، وضعیت کاربران را بررسی کنید، عکس پروفایلشان را ببینید، آخرین وضعیت آنلاین بودن را دریافت کنید و .... 

2-  Bot API

این API به شما امکان ساخت ربات‌های تلگرامی را می‌دهد. ربات‌ها نوع خاصی از کاربران تلگرام هستند که نیاز به شماره تلفن برای ورود ندارند. ربات‌ها تا زمانی که از طرف یک کاربر دیگر start نشوند، امکان پیام دادن به آن کاربر را ندارند.

همان‌طور که گفته شد در Telegram API مانند یک فرد عادی که وارد نرم افزار تلگرام شده است امکانات در اختیار شما خواهد بود. اما با این مزیت که شما با این API می‌توانید یک نرم افزار دیگر به عنوان مثال CRM را مسئول پاسخ به پیام‌ها و واکنش به حالت‌ها کنید. مثلا هر زمان که مشتری پیامی ارسال کرد، ابتدا پیام او در CRM ثبت شود. سپس بسته به محتوای پیام، واکنش مناسبی به مشتری داده شود.

نرم افزار متصل به telegram API می‌تواند به طور خودکار گروه‌های شرکت را مدیریت کند، افرادی را به گروه و کانال اضافه یا حذف نماید. تاریخ ورود و خروج افراد را ثبت کند. میزان پیام‌هایشان را شمارش کند و در ادامه با این اطلاعات دقیق، به تکمیل انواع سیستم‌های امتیازبندی و رتبه‌بندی مشتریان شرکت کمک نماید.

ارتباط با اپلیکیشن تلگرام

با ساخت telegram Bot شما می‌توانید از مزایای منحصربه‌فرد ربات تلگرام استفاده کنید. ساخت دکمه و نمایش منویی دکمه‌ها بزرگ‌ترین مزیت ربات تلگرام محسوب می‌شود. فرض کنید شما می‌خواهید خدمات مشخصی را برای مشتریان از طریق بستر تلگرام فراهم کنید. مثلا امکان نمایش صورت حساب مالی، نمایش فاکتور، لیست محصولات شرکت و انواع منوهای خدماتی که پاسخ‌های آن بسته به مشتری و شرایط متفاوت است را در اختیار او قرار دهید.

مطمئنا در این شرایط فراهم آوردن تعدادی دکمه به صورت یک منو که مشتری بتواند با کلیک روی آن به هدف خود برسد، به مراتب از تایپ متن خدمت مورد نیاز راحت‌تر خواهد بود. این مورد را می‌توان مهم‌ترین مزیت ربات محسوب کرد. "دکمه‌های تعاملی" از ویژگی‌های جذاب و غیرقابل چشم‌پوشی تلگرام برای اهداف تجاری محسوب می‌شوند.

با این همه اما زیرساخت Bot API طوری فراهم شده است که با محدویت همراه است. امکاناتی که برای Telegram API گفته شد اکثر آن برای Bot API فراهم نیست. بارزترین محدودیت آن عدم امکان ارسال پیام به یک کاربر تا زمانی که آن کاربر Bot را start نکرده است، می‌باشد.

از نظر فنی اتصال به Telegram API پیچیدگی‌های زیادی دارد و ساخت یک نرم افزار پایدار با عملکرد مناسب برای اکثر شرکت‌های نرم افزاری، پروژه‌ای مشکل محسوب می‌شود. از این رو اکثر شرکت‌ها با نادیده گرفتن امکانات Telegram API و محدودیت‌های Bot API، فقط از امکانات Bot API استفاده می‌کنند.

 نتیجه گیری

با توجه به توضیحات داده شده به نظر می‌رسد که برای استفاده کارآمد و کامل از بستر تلگرام، ترکیب هر دو روش ضروری به نظر می‌رسد. مطمئنا ترکیب هر دو روش باعث ترکیب مزایا و پوشش ضعف‌های همدیگر می‌شود.

شرکت سامانه های مدیریت با استناد به دیدگاه فوق، اقدام به تولید محصول telegramSys نموده است. در محصول telegramSys از ترکیب هر دو API به منظور حصول به بهترین و کارآمدترین ابزار ارتباط با مشتریان استفاده شده است.

تألیف: ابوالفضل رجب پور

منبع: مجموعه مقالات شرکت سامانه های مدیریت 

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا