‫افزایش CLV دانشجویان با استفاده از Microsoft Dynamics CRM

میترا حقیقی - 1395/01/16

افزایش CLV

در مقاله پیشین با عنوان "Microsoft Dynamic CRM راه حلی برای چالش‌های دانشگاهی"، راجع به چالش‌هایی که یک دانشگاه در قبال جذب دانشجو و حفظ دانشجویان فعلی خود دارد صحبت کردیم، اکنون به بررسی این مطلب خواهیم پرداخت که چه امکانی می‌تواند این چالش را برای یک دانشگاه تبدیل به فرصت کند و بیشترین ارزش از طول عمر دانشجویان را به ارمغان داشته باشد.

از آنجا که ثبت نام افراد در دانشگاه‌­ها بیش از پیش حالت رقابتی به خود گرفته است، پس باید نگاهی بسیار پویاتر از یک مشتری یا تأمین کننده معمولی به یک دانشجو داشت، تکنولوژی CRM نقش تعیین‌کننده‌های در کمک به دانشگاه‌­ها برای رفع چالش‌­ها ایفا می‌­کند. قلب این راهکار به دانشگاه اجازه می‌­دهد تا رویکردهای تجاری خود در مدیریت دانشجویان را توسعه دهد. این کار با دریافت و یکپارچگی هوشمند داده‌­ها از بخش­‌های مختلف دانشگاه میسر خواهد شد.

در CRM تمام ارتباطات دانشجویان را می‌­توان در یک نمای واحد ارتباط دانشجو که پوشش‌دهنده کل چرخه عمر وی در دانشگاه است، نمایش داد. دانشگاه می‌­تواند برنامه­‌های استراتژیک و فعالیت­‌های تکراری اجرایی خود را به مراتب بهتر از قبل توسعه دهد که در نگاه کلان­ موجب ثبت نام موفق بیشتر و حفظ دانشجویان فعلی خواهد شد. اطلاعاتی که از دانشجویان گرفته شده و در تاریخچه آن‌ها ذخیره می­­‌شود، در موارد زیر کمک کننده خواهند بود:

الف) جذب تعداد بیشتر و با کیفیت بیشتر دانشجویان

ب) ایجاد انگیزه در دانشجویان ورودی با انجام طرح­‌های مناسب در هنگام ثبت نام

پ) توسعه و بهبود مدیریت ارتباط با دانشجویان به نحوی که آمار انصراف دانشجویان قبل از دریافت مدرک، کاهش یابد.

ت) افزایش و رشد ارتباطات حرفه‌­ای دانشگاه جهت توسعه فرصت­های شغلی بعد از تحصیل و افزایش درآمد حاصل از تحقیقات علمی

اکنون به تشریح 5 عاملی که ارزش طول عمر دانشجویان را افزایش می­‌دهند می‌­پردازیم.

1- مدیریت یکپارچه کمپین و استخدام

هر تجارتی برای اینکه روند موفقیت و سلامت خود را حفظ کند نیاز به ساخت، ترسیم و مدیریت خط­‌های تجاری جدید دارد، در حوزه دانشگاهی، CRM می‌­تواند دانشگاه را قادر سازد تا درخواست­‌های اولیه برای ثبت نام دانشگاه را به خط‌­های تجاری جدید تبدیل کند که این خط­‌ها در فرآیندهای مدیریت کمپین­‌ها ایجاد می­شوند. نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با معرفی دانشجویان بالقوه در این خط­‌های تجاری جدید می‌­تواند متناسب با شرایط و نیازمندی­‌های دانشگاه، پاسخ­‌های پویای مناسبی به کمپین‌­ها ایجاد کند. با اجرای این فرآیند خودآگاه، دانشگاه مطمئن می­‌شود که فرصت‌­های ثبت نام به وجود آمده از دست نخواهند رفت و دانشجویان نیز احساس اطمینان بیشتری نسبت به آینده و استخدام خود در مشاغل مرتبط‌‌­تری خواهند داشت.

2- ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع بالاتر همان دانشگاه

نظارت و تفکیک دانشجویان ناراضی و رسیدگی به آن‌ها کاری دشوار است. در صنایع تجاری، مدیران از CRM برای شناسایی و پاسخ‌دهی به موقع به تغییرات رفتاری مشتریان خود استفاده می‌­کنند. می‌­توان فرآیندهای مشابهی را برای مدیریت دانشجویان به کار بست. CRM پروفایلی از رفتار دانشجویان ایجاد می­‌کند، به طور مثال با رصد مواردی از جمله این‌که آیا دانشجویان از مباحث درسی خاصی فراری هستند؟ آیا روزهای خاصی هست که دانشجویان به دانشگاه نیایند؟ آیا پیش می­‌آید که دانشجویان سرکار باشند؟ و بررسی آن‌ها می‌­تواند به شناسایی و پیش‌بینی تغییرات الگوهای رفتاری دانشجویان بپردازد و دانشگاه در پی آن اقدامات مقتضی این تغییرات را انجام دهد.

همچنین با تبدیل دانشگاه به یک مجموعه چند منظوره می‌­توان به دانشجویان احساس بهتری داد و نارضایتی آن‌ها را کاهش داد، به طور مثال با داشتن برنامه­‌های سرگرمی و داشتن خدمات غیر درسی مانند خدمات مالی و سلامت می­‌توان نظر دانشجو را به ماندن در دانشگاه و گذراندن مقاطع بالاتر در دانشگاه اول جلب کرد.

3- یکپارچگی داده‌­ها با سیستم‌­های اطلاعاتی موجود

اجرای مناسب CRM می‌­تواند سیستم­‌های متعدد و مجزا و منابع اطلاعاتی دانشگاه را به هم متصل کند. وجود جریان خودکار اطلاعات بین بخش‌­ها و سیستم‌­های جدا از هم این امکان را فراهم می‌­کند که بتوان بینش ساختارمندی را هنگام اتخاذ تصمیمات استراتژیک داشت. رصد الگوهای رفتاری دانشجویان اطلاعات لازم برای این بینش را به دست می‌­دهد و دانشگاه می‌­تواند تصمیم‌گیری‌­های آگاهانه‌­ای داشته باشد.

4- حفظ روابط قوی با جامعه فارغ التحصیلان

اکنون بیش از همیشه جامعه فارغ التحصیلان می‌­توانند به دانشگاه برای آماده به کار کردن دانشجویان تازه فارغ التحصیل شده و انتقال دانش خود و حفظ رابطه دانشجویان با صنعت کمک کنند، وجود این افراد برای ورود فارغ التحصیلان به بازار کار ضروری است، دانش حرفه‌­ای که می‌­توانند برای فارغ التحصیلان داشته باشند آن‌ها را بسیار برای پذیرش حرفه آینده‌شان کمک می‌­کند، همچنین می‌­توانند با ارائه ارتباطات خود با شبکه‌­های کاری کلیدی، به این افراد، کمک بزرگی برای اشتغال آن‌ها باشند.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در واحدهای تجاری برای مدیریت ارتباطات شخصی و شبکه‌­ای استفاده می‌­شود که موجب می‌­گردد تعاملات آینده شرکت با موفقیت انجام گیرد. یک استراتژی مشابه ارتباطات دانشگاه با جامعه فارغ التحصیلان را پویا نگه می­‌دارد، جامعه فارغ التحصیلان را از یک محیط مجزا به بخشی از CRM یکپارچه دانشگاه تبدیل می­‌کند و به دانشگاه برای داشتن ارتباطات فزاینده و مؤثر خود با صنعت کمک کند و از این طریق از فارغ التحصیلان جدید خود حمایت کند.

5- بهینه سازی روابط تجاری برای افزایش درآمد و بهبود تجارب دانشجویان

نرم افزار مدیریت خدمات دانشگاهی منجر می‌شود تا دانشگاه با دقت ارتباطات خود با شبکه­‌های تجاری کلیدی را پیگیری و مدیریت نماید؛ هدف این سیستم توسعه روابط نزدیک­تر برای تحقیق و برای از بین بردن فاصله بین فارغ التحصیلی و اشتغال است.

به دو علت زیر مدیریت مؤثر این روابط تجاری ضروری است:

الف) دانشجویان به این دلیل وارد دانشگاه می‌­شوند که بتوانند مهارت­‌هایی را کسب کنند که شانس آن‌ها را برای رفتن به سمت شغل دلخواهشان بیشتر کند، اگر دانشگاه بتواند جامعه بزرگتری از فارغ التحصیلان مشغول به کار خود داشته باشند، دانشجویان بیشتری را جذب خواهد نمود و کلید رسیدن به این مهم، داشتن ارتباط مثبت با صنعت است.

ب) مدیریت و حفظ روابط تجاری برای رشد مؤسسات علمی به عنوان مراکز تحقیق و تبادل دانش ضروری است. CRM یک مکانیسم تعامل مؤثر برای مدیریت فرآیند این روابط ایجاد می­کند و موجب می­‌شود فرصت­‌های کسب درآمد به سرعت در فرآیندهای تصمیم گیری شناخته شود و به درآمد بالفعل تبدیل شوند.

دانشگاه باید رویکرد تجاری بیشتری را در رابطه با مدیریت چرخه عمر دانشجویان اتخاذ نماید. مدیریت افراد تازه ثبت‌نام کرده، دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیلان با یک سیستم مؤثر و یکپارچه و متصل به منابع اطلاعات، تأثیرگذارترین راه برای رسیدن به این هدف است. سازمان‌­های تجاری به CRM به عنوان وسیله‌­ای برای افزایش بازگشت سرمایه خود از فروش و بازاریابی نگاه می­‌کنند؛ و با همین منطق این سیستم یک روش مناسب برای دانشگاه است که باید آن را متناسب با فعالیت­‌های خود پیاده سازی کند.

کلید موفقیت CRM در دانشگاه قابلیت­‌های فن آوری در مدیریت نقطه اتصال بین هر بخش است. در بسیاری از مؤسسات این اتصالات از بین رفته و دپارتمان­‌ها در واحدهایی جداگانه و جزیره ای فعالیت می‌­کنند و هیچ روش فیزیکی برای انتقال اطلاعات تولید شده در آن‌ها وجود ندارد. با وجود این فقدان اطلاعات، ایجاد استراتژی‌ها و کمپین‌ها با هر درجه اطمینانی بسیار دشوار خواهد بود.

اکنون زمان سرمایه‌گذاری دانشگاه در این تکنولوژی فرا رسیده است و باید توجه کرد هزینه‌­ای که دانشگاه در قبال پیاده سازی این سیستم متحمل خواهد شد در برابر بازگشت سرمایه‌ای که خواهد داشت ناچیز است. در بسیاری از مناطق جهان دانشگاه­‌ها با هدف رسیده به مزایایی که CRM برای آن‌ها خواهد داشت شروع به پیاده سازی این سیستم با کمک همکاران تجاری شرکت مایکروسافت هستند. در طی چند سال اخیر مزایای CRM در کشور ما نیز شناخته شده و سازمان‌­های زیادی نیازمندی به این سیستم را درک کرده‌­اند، دانشگاه­‌ها نیز از این امر مستثنی نبوده و خواهان CRM هستند تا به نحوی فعالیت‌­های آن‌ها و روابطشان با دانشجویانشان را مدیریت کند.

شرکت سامانه ­های مدیریت سازمانی است که به صورت خاص و حرفه­‌ای نیازمندی دانشگاه‌­ها در این زمینه را شناسایی و بررسی و نموده است و راهکارهای بسیار مناسبی را به مشتریان دانشگاهی خود ارائه کرده است، این شرکت با ارائه راهکار امداد دانشجویان بر پایه نرم افزار Microsoft Dynamics CRM بخش بزرگی از نیازمندی­‌های دانشگاه‌­ها در قبال ارتباط با دانشجویانشان پوشش داده است.

یک دانشگاه فروشنده خدمات است و CRM به آن کمک می‌کند تا این فروش را به نحوی انجام دهد که بیشترین ارزش آفرینی برای خود و دانشجویانش را به همراه داشته باشد. از جمله مزایایی که این سیستم برای دانشگاه داراست می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-مکانیزه شدن کلیه فعالیت‌­های ارتباطی دانشجویان با دانشگاه

-صرفه جویی بالا در زمان و هزینه فعالیت­‌های دانشگاه

-یکپارچگی کامل اطلاعات دانشگاه و دستیابی تمام کارکنان در بخش‌­های مختلف و با توجه به میزان دسترسی تعریف شده ایشان

-امکان یکپارچگی با سامانه آموزش دانشگاه و کلیه سامانه‌­های دیگر آن و مدیریت جامع و کلان اطلاعات در یک سیستم واحد

-بهبود خدمات دانشگاه در هنگام ثبت نام و در طی دوران تحصیل دانشجویان و کاهش چشم گیر نارضایتی ایشان

شرکت سامانه ­های مدیریت همچنین در کنار راهکار امداد دانشجویان خود، پورتال دانشجویان را قرار داده که تکمیلی کننده حلقه تکنولوژی در فرآیند مدیریت ارتباطات دانشگاه با دانشجویان است که تمام ارتباطات را مکانیزه می‌­کند و سرعت در پاسخ­گویی به درخواست­‌های دانشجویان را بالا برده و ورود اطلاعات به CRM را بسیار کمک نموده است.

ترجمه و تدوین: میترا حقیقی

منبع: مجموعه مقالات شرکت سامانه‌های مدیریت

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا