درگذشت بنیانگذار مایکروسافت؛ پل آلن

عادل پورقنبر - 1397/07/30

درگذشت پل آلن

برخی شرکت‌ها و افراد در دنیای فناوری اطلاعات و به وجود آمدن تحولات دیجیتالی عصر جدید تأثیر فراوانی داشته اند. یکی از این شرکت‌ها و شاید مهمترین آن، مایکروسافت، و یکی از این افراد بدون شک پل آلن است. وقتی از موفقیت سازمان بزرگ صحبت می‌کنیم قطعا بنیانگذاران این سازمان ها بیشترین نقش را در این موفقیت داشته اند. شرکت مایکروسافت توسط دو دوست به نام‌های بیل گیتس و پل آلن پایه‌گذاری و تأسیس شد. خبری که چند روز قبل منتشر شد دوباره نگاه‌ها را به سمت این شرکت خوشنام و بزرگ چرخاند. خبری که برای دوستداران شرکت مایکروسافت و مدیران صنعت IT تأسف برانگیز بود. پل آلن، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، در سن ۶۵ سالگی در اثر بیماری سرطان در سیاتل درگذشت.

پل گاردنر آلن (Paul Gardner Allen)، در ۲۱  ژانویه ۱۹۵۳ در شهر سیاتل متولد شد. وی یکی از بنیانگذاران مایکروسافت بود که در سال ۱۹۷۵ به‌ همراه بیل‌گیتس در نیومکزیکو شرکت مایکروسافت را راه‌اندازی کردند. وی در تاریخ ۱۵ اکتبر برابر با ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷در اثر بیماری سرطان درگذشت.

پل آلن بعد از بیل گیتس یکی از مشهورترین چهره‌های مایکروسافت محسوب می‌شد.

آشنایی پل آلن و بیل گیتس به سال‌های نوجوانی آنها باز می‌گردد. پل آلن و بیل گیتس در سن ۱۴ سالگی به یک مدرسه می‌رفتند و در نهایت هر دو تصمیم گرفتند دانشگاه را رها کرده و شرکت مایکروسافت را تأسیس کنند. خیلی زود مشخص شد که پل آلن از بیماری سرطان خون رنج می‌برد. در سال ۱۹۸۳ از مایکروسافت استعفا دارد تا به درمان بیماری خود بپردازد. ظاهرا ۹ سال قبل نیز سرطان وی به‌صورت موفقیت‌آمیزی درمان شده بود. دو هفته‌ی قبل پزشکان اعلام امیدواری کرده بودند که این بار نیز پل آلن بهبود خواهد یافت ولی غده‌های سرطانی کار خود را کرده بودند و وی را از پا در آوردند.

بیل گیتس و پل آلن

در سال ۲۰۱۱، کتاب معروف زندگی‌نامه‌ی پل آلن منتشر شد. آلن فردی بود که در سن ۳۰ سالگی تبدیل به یک‌ میلیونر شد. بی‌شک، جای خالی فردی همچون پل آلن در دنیای فناوری از این پس احساس خواهد شد. هرچند وی فردی بزرگ بود که کمتر نام وی را همچون سایر بزرگان فناوری شنیده‌ایم و در جریان فعالیت‌های وی بوده‌ایم. 

پس از منتشر شدن خبر مرگ پل آلن، بیل گیتس متنی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که بخشی از آن را در ادامه خواهید خواند:

«پل آلن (یکی از قدیمی‌ترین دوستان و اولین شریک کاری بود که تا به حال داشتم) دیروز درگذشت. من می‌خواهم همدردی خود را با خانواده بزرگ او، دوستان و همکارانش در سراسر جهان، ابراز کنم.

وقتی در کلاس هفتم بودم، پل را ملاقات کردم و این ملاقات مسیر زندگی‌ام را تغییر داد. ما با هم بحث‌وجدل زیادی می‌کردیم، مخصوصا هنگامی که اولین کامپیوتر وارد مدرسه شد. تمام وقت آزادمان را با هر رایانه‌ای که به دستمان می‌رسید صرف می‌کردیم.

او پیش‌بینی می‌کرد که کامپیوترها جهان را تغییر خواهند داد. حتی در دبیرستان، قبل از اینکه هر کدام از ما در مورد کامپیوتر شخصی اطلاعات زیادی نداشتیم، او پیش‌بینی کرد که تراشه‌های رایانه فوق العاده قدرتمند خواهند شد و در نهایت به یک صنعت کاملا جدید تبدیل می‌شوند. این بینش او سنگ بنای تمام چیزی بود که ما با هم انجام دادیم.

بیل گیتس و پل آلن

در حقیقت، مایکروسافت هرگز بدون پل تأسیس نمی‌شد. در دسامبر 1974 او و من هر دو در منطقه بوستون زندگی می‌کردیم، او کار می‌کرد و من به کالج می‌رفتم. یک روز او آمد و من را تحسین کرد، اصرار داشت که من با یک نشریه همکاری کنم. هنگامی که وارد شدیم، او جلد شماره ژانویه Popular Electronics را به من نشان داد. بر روی جلد یک کامپیوتر جدید به نام Altair 8800 بود که بر روی یک تراشه قدرتمند جدید قرار گرفته بود. پل به من نگاه کرد و گفت: "این اتفاق بدون ما رخ خواهد داد؟!" این لحظه پایان کار من در دانشگاه و شروع شرکت جدید مان، مایکروسافت بود. این اتفاق به خاطر پل رخ داد.

او یک ذهنیت گسترده و یک استعداد ویژه برای توضیح موضوعات پیچیده به شیوه‌ای ساده داشت.»

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا