مزایای بازاریابی مستقیم برای فروشنده و خریدار

عادل پورقنبر - 1398/07/17

مزایای بازاریابی مستقیم 

در مقالات گذشته به تعریف بازاریابی مستقیم و رویکردهای متفاوت آن پرداخته شد. در این مقاله، به مزایایی که این نوع بازاریابی برای کسب و کارها به وجود خواهد آورد اشاره می‌شود، همچنین ابزارهای بازاریابی مستقیم مورد بررسی قرار می‌گیرد. بازاریابی مستقیم، هم برای خریدار و هم برای فروشنده دارای مزایایی است. مزایای بازاریابی مستقیم برای خریدار عبارت است از:

سهولت در خرید

ابزارهای بازاریابی مستقیم، باعث سهولت خریدار در امر خرید می‌شوند. به طور مثال، برقراری ارتباط مستقیم شرکت با مشتری از طریق پست، ایمیل و خریدهای الکترونیکی، موجب سهولت و راحتی خریدار در امر خرید می‌گردد. خریدار با مراجعه به سایت‌های الکترونیکی، می‌تواند در همان لحظه اقدام به خرید محصول نماید. سهولت در دسترسی به اطلاعات محصول، خرید به فوریت و برقراری ارتباط متقابل، از دیگر مزایای بازاریابی مستقیم برای خریدار می‌باشد.

حفظ حریم شخصی

یکی دیگر از مزایای بازاریابی مستقیم برای خرید می‌باشد. در پاره‌ای موارد، خریدار مایل نیست که فروشنده یا سایر افراد نسبت به خرید وی آگاهی یابند. در این صورت خریدار می‌تواند با به‌کارگیری ابزار بازاریابی مستقیم مثلا به صورت الکترونیکی، خرید را به انجام برساند.

مزایای بازاریابی مستقیم برای فروشنده

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)، علاوه بر خریدار برای فروشنده نیز دارای مزایای می‌باشد. مزایای بازاریابی مستقیم برای فروشنده عبارت است از:

امکان برقراری ارتباط بلندمدت با مشتریان

برقراری ارتباط بلندمدت، یکی از مزایای بازاریابی مستقیم برای فروشنده است. از آنجایی که در بازاریابی مستقیم، فروشنده به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار می‌نماید، بازاریابی مستقیم، ابزار بسیار مناسبی برای برقراری روابط بلندمدت می‌باشد.

امکان خدمت‌رسانی فردی به مشتریان

از طریق بازاریابی مستقیم، شرکت می‌تواند افراد را به جای بخش‌ها، مورد هدف قرار داده و به افراد به صورت فردی، پیشنهادات بازاریابی خود را ارائه نماید. تا آنجا که به افراد به صورت شخصی و سفارشی خدمت‌رسانی کنند.

سهولت دسترسی به مشتریان

یکی از مزایای بازاریابی مستقیم برای فروشنده، سهولت دسترسی به مشتریان است؛ در حالی که در تبلیغات، مشخص نیست چه زمانی مشتری با شرکت تماس حاصل نماید. در بازاریابی مستقیم، می‌توان به مشتریانی دسترسی داشت که با هیچ شیوه دیگری نمی‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار نمود. از طریق بازاریابی الکترونیکی (E-marketing) که یکی از ابزارهای بازاریابی مستقیم می‌باشد، می‌توان محصولات را در تمام نقاط دنیا به فروش رسانید. در حالی که اگر این ابزار وجود نداشت، شرکت‌ها قادر نبودند به این سهولت وارد بازارهای مختلف دنیا شوند. علاوه بر این، برخی هزینه‌های فروشنده نیز به واسطه وجود بازاریابی مستقیم کاهش می‌یابد.

ابزارهای بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم، دارای ابزارهایی مختلفی است. این ابزارها عبارتند از:

بازاریابی تلفنی، بازاریابی پست مستقیم، بازاریابی از طریق کاتالوگ، بازاریابی پاسخ مستقیم تلویزیونی و بازاریابی از طریق کیوسک.

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی، یکی از ابزارهای بازاریابی مستقیم است که در آن نیروی فروش شرکت، به صورت تلفنی با مشتری تماس گرفته و به صورت مستقیم با وی ارتباط برقرار می‌کند. این ابزار، امروزه ابزار شایعی می‌باشد. بازاریابی تلفنی، باید به شیوه درست انجام شود و تنها با کسانی تماس گرفته شود که جزو مشتریان اصلی و هدف هستند.

ابزارهای بازاریابی مستقیم

بازاریابی پست مستقیم

در بازاریابی پست مستقیم، به صورت مستقیم نامه‌ای برای مشتری پست می‌گردد که این نامه می‌تواند به صورت الکترونیکی نیز ارسال شود. بازاریابی پست مستقیم، اجازه می‌دهد که شرکت شیوه گزینشی بالایی در انتخاب مشتریان هدف اتخاذ نماید. در صورتی که در تبلیغات، این حالت انتخابی وجود ندارد و مشخص نیست، مخاطب پیام تبلیغاتی شرکت چه کسانی هستند.

اما در بازاریابی پست مستقیم، نامه‌های ارسالی، مستقیما برای کسانی ارسال می‌شوند که جزو مشتریان شرکت می‌باشند. نامه‌های ارسالی، حتما باید به صورت شخصی ارسال شده و منعطف باشند. چنانچه یک نامه واحد برای همه مشتریان ارسال گردد، دیگر شیوه بازاریابی مستقیم نخواهد بود. اسم شخص باید در نامه ارسالی ذکر گردیده و به طور منعطف، با توجه به نیازهای شخص، نامه تحویل مشتری شود. در این صورت، به راحتی می‌توان نتایج را از طریق گرفتن جواب نامه‌ها، اندازه‌گیری نمود. در حالی که در تبلیغات، اندازه‌گیری کار ساده‌ای نیست.

بازاریابی از طریق کاتالوگ

کاتالوگ می‌تواند به صورت چاپی یا الکترونیکی باشد. هر چند کماکان کاتالوگ چاپی، رسانه اصلی است و مشتری استقبال خوبی از آن دارد و بر عکس استقبال خوبی از کاتالوگ الکترونیکی نداشته است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مبحث کاتالوگ الکترونیکی در تجارت الکترونیک، بسیار فراتر از این است که کاتالوگ چاپی اسکن شده، تبدیل به فایل الکترونیکی گردد و در سایت قرار داده شود. کاتالوگ الکترونیکی، دارای تکنولوژی موتور جست‌وجو می‌باشد که امکان ورود به کاتالوگ و انتخاب و سفارش‌دهی را برای مشتریان فراهم می‌نماید. با وجود این، مشتری ترجیح می‌دهد که از کاتالوگ چاپی استفاده نماید. استفاده از بازاریابی مستقیم از طریق ارسال کاتالوگ چاپی در برندهای لوکس، بسیار شایع است.

بازاریابی پاسخ مستقیم تلویزیونی

بازاریابی پاسخ مستقیم تلویزیونی، ابزار دیگری در بازاریابی مستقیم می‌باشد. در بازاریابی پاسخ مستقیم تلویزیونی، از طریق کانال‌های تلویزیونی به نام کانال‌های خرید خانگی، به صورت مستقیم خرید صورت می‌پذیرد. در گذشته، تکنولوژی کانال‌های خرید خانگی، پیشرفت زیادی نداشت و از طریق ارائه شماره تماس یا معرفی وب سایت، محصولات معرفی شده، توسط مشتری سفارش داده می‌شدند. اما امروزه با ظهور تکنولوژی تلویزیون تعاملی، نیاز به تماس از طریق تلفن یا ارسال ایمیل نمی‌باشد و با کنترل تلویزیون و از طریق خود دستگاه تلویزیون، سفارش خرید انجام می‌گیرد. اگر چه استفاده از این تکنولوژی در دنیا، هنوز چندان عمومی نشده است.

بازاریابی از طریق کیوسک

ابزار بعدی بازاریابی مستقیم، بازاریابی از طریق کیوسک می‌باشد. کیوسک، با دستگاه خودپرداز و دستگاه پرداخت متفاوت است. در دستگاه پرداخت و دستگاه سکه‌ای پول انداخته می‌شود و سپس محصول دریافت می‌گردد. با دستگاه خودپرداز، پول دریافت می‌گردد. در حالی که در بازاریابی از طریق کیوسک، محصولی وجود ندارد، بلکه صرفا فقط اطلاعات محصول ارائه شده و سفارش‌دهی مشتری انجام می‌شود. سپس محصول، در آدرس و محلی که مشتری معرفی می‌نماید، تحویل می‌گردد. بازاریابی از طریق کیوسک، ابزار ارتباط با مشتری است که در اماکن مختلف کاربرد دارد؛ مانند فرودگاه‌ها، مراکز خرید و برخی از بانک‌ها.

تلخیص از کتاب اصول بازاریابی، تألیف دکتر امیر اخلاصی

مجموعه مقالات شرکت سامانه‌های مدیریت

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا