‫مدل تحلیلی CRM در صنعت نشر

عادل پورقنبر - 1398/04/07

راهکار CRM صنعت نشر

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتریان از جمله مفاهیمی است که پیاده‌سازی درست آن در سازمان‌ها منجر به نتایج قابل قبولی خواهد شد، در عین حال باید توجه داشت که عدم درک معنی و مفهوم CRM در سطوح مدیریتی بالا، عدم اختصاص منابع لازم، ضعف نرم افزارهای و سیستم‌های اطلاعاتی، فقدان تفکر مشتری‌مداری و ... باعث شکست در یک برنامه CRM خواهد شد.

موارد ذکر شده در همه صنایع قابل بسط دادن است ولی در این مقاله سعی بر این شده است که تمرکز اصلی بر روی صنعت نشر باشد. سفارشی سازی و ارائه راهکار جزء جدایی‌ناپذیر نرم افزارهای CRM است که می‌بایست با توجه به الزامات و فرایندهای هر صنعت آماده گردد. صنعت نشر نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به دلیل نوع ساختار سازمانی، تنوع مشتریان، نوع بازاریابی و فروش، کانال‌های تعاملاتی با مخاطبان و ... نیازمند ارائه راهکار و مدل مختص به خود می‌باشد.

در ادامه مقاله‌ای را مرور خواهیم کرد که با تمرکز بر این صنعت به مدلی جهت پیاده سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) رسیده است. مقاله فوق الذکر در «فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر» به چاپ رسیده که در انتهای مطلب برای دانلود قرار داده شده است.

راهکار CRM صنعت نشر

نتایج حاصل بیانگر این است که طراحی کانال‌های متعدد به منظور ارتباط با مشتری، طراحی بخش‌های اصلی سازمان در پروژه مدیریت ارتباط با مشتری، و طراحی یک پایگاه داده مرکزی تأثیر معناداری بر مدیریت ارتباط با مشتری دارند، ولی طراحی امکانات عملکردی متعدد تأثیر معناداری بر CRM ندارد.

راهکار CRM در صنعت نشر سامانه‌های مدیریت علاوه بر پوشش نیازهای سطوح تعاملی، عملیاتی و تحلیلی، به صورت کاملا سفارسی سازی شده جهت نیازهای ناشران آماده شده است.

جهت مطالعه کامل این پژوهش بر روی لینک کلیک نمایید.

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا