‫بازاریابی محتوایی خودکار در CRM

محمد حمیدیان - 1394/06/09

بازاریابی محتوا

درک این‌که چه چیزی بازاریابی محتوایی را به صورت خودکار درمی‌آورد تا برای کسب‌وکار امروزی جذاب و فریبنده به نظر رسد، مستلزم آن است که به اطلاعاتی که خریدار از فروشنده دارد رجوع کنیم. بیست سال پیش، خریداران به منابع اطلاعاتی اندکی از شرکت مورد نظرشان یا محصول آن دسترسی داشتند و آن‌چه در اختیارشان بود، محدود می‌شد به آن‌ چه که نمایندگی فروش شرکت مربوطه ارائه می‌داد یا نکاتی که در بروشورهای فروش این شرکت مطرح می‌شد. امروزه امکانات فراوانی برای دسترسی به اطلاعات در اختیار خریداران قرار گرفته و در آن‌ها و عادات خریدشان، تغییراتی بنیادین به وجود آورده است. با توجه به اینکه اطلاعات و به‌کارگیری آن در هر تجربه خرید، تقریبا به عنوان بخشی مهم از این فرایند محسوب می‌شود، در بازاریابی حرفه‌ای، ارائه محتوا به موضوعی با اهمیت در سراسر جهان تبدیل شده‌ است.

با ظهور نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت و ارائه محتوای خودکار به‌طور ناگهانی به موضوعی تبدیل شد که نه تنها اجرای آن به واقعیتی ممکن تبدیل شده‌ است بلکه در بازار امروزی خریداران، یک ضرورت قلمداد می‌شود. هر چند بسیاری از شرکت‌های تجاری با بهره‌گیری از مزیت‌هایی از قبیل هزینه پایین و بازگشت چشم‌گیر سرمایه در به‌کارگیری فن‌آوری بازاریابی مانند بازاریابی محتوای خودکار، هنوز در تلاشند تا به پتانسیل کامل آن دست یابند.

  • درک مفهوم اساسی

هر گاه یک فن‌آوری جدید وارد بازار می‌شود و زمزمه‌هایی در مورد پتانسیل آن به‌گوش می‌رسد، واقعیت‌ها در مورد کارایی آن همواره مورد بحث‌ قرار می‌گیرد و بیم آن می‌رود که فن‌آوری مورد نظر آن‌گونه که انتظار می‌رود، عمل نکند. بازاریابی محتوایی خودکار در هر کسب‌وکاری به یک معنای واحد تلقی نمی‌شود.

دیدگاه بازاریابی خودکار شرکت‌های تجاری خرده فروش که حضور آنلاین قوی دارند، در قالب پیشنهادات خرید سفارشی و مبتنی بر زمانی است که کاربر برای مشاهده محصولات خاص صرف کرده است، در حالی‌که سایر صنایع از بازاریابی محتوایی اتوماتیک به عنوان ابزاری برای ارائه اطلاعات استفاده می‌کنند به شکلی که این اخبار به شکل‌گیری خودکار سرنخ کمک کرده و روشی برای ایجاد اعتبار درآن‌هاست.

در هر صورت، بازاریابی محتوایی خودکار ابزاری است که توسط آن سرنخ‌ها مشاهده شده و باعث می‌شود تصمیم‌گیری مبتنی بر نوع اطلاعات تولید شده، راحت‌تر انجام شود. این اتوماسیون می‌تواند از یک کانال منفرد (مانند ایمیل) و یا در بیش از چند کانال، از جمله رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های کاربردی انجام شود.

  • بازاریابی خودکار به معنای کسب‌وکار خودکار نیست

اگر چه خودکار کردن ارائه محتوا، ابزاری مقرون به صرفه می‌باشد و برای صرفه‌جویی در زمان مؤثر است، بسیاری ازکسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌ریزی انسانی در مقایسه با استراتژی‌های بازاریابی محتوایی خودکار، از مزایای بیشتری برخوردار است. در ابتدا ممکن است این دو مطلب با یکدیگر در تضاد باشند، اما نگه‌داشتن دانایی و آگاهی بنیادین بازاریابی در سطح انسانی، تضمین می‌کند افرادی که محتویات را استفاده نموده‌اند، بیشتر از کسانی خواهند بود که فقط پذیرای محتویات تحویل داده شده بوده‌اند.

این بدان معناست که به‌کارگیری یک تیم از شبه‌ روزنامه‌نگاران برای نوشتن مطالب مؤثر و مرتبط با محصولات، یا آزمایش یک سایت با حضور افراد پاسخ‌گو برای تشخیص نحوه تأثیر الگوریتم‌های زیربنایی مفید در ارائه محصولات به مشتریان و ایجاد بیشترین احتمال برای خرید آن‌ها، بسیارمفید و مؤثر خواهد بود.

  •  رویکرد مشتری واحد

بسیاری از سازمان‌ها دریافته‌اند که بازاریابی محتوایی خودکار در مواجهه با یک پایگاه مشتری انبوه مؤثر است، اما کسب‌وکارها باید در نظر داشته باشند که اثربخش‌ترین استفاده از بازاریابی خودکار، استراتژی مشتری واحد است (حفظ اطلاعات دقیق هر مشتری، ایجاد پروفایلی برای مشتری که نه تنها عادت‌های مصرف وی، بلکه زمان صرف شده برای کسب اطلاعات را منعکس می‌کند، لینک‌های کلیک شده و ...). اطلاعات بیشتری که هر شرکت تجاری از مشتری خود کسب می‌کند، رویکردها و گام‌های بازاریابی را تحت تأثیر قرار داده و درنهایت احتمال خرید مشتری را افزایش می‌دهد.

نویسندگان: محمد حمیدیان، اسماعیل توسلی

منبع: مجموعه مقالات شرکت سامانه‌های مدیریت

نظرات کاربران
ثبت نظر

ملک پور 19:04:47 - 1394/06/11
سلام مقاله خیلی خوبی بود
بالا