‫اهمیت CRM موبایل

سامانه های مدیریت - 1395/04/14

اهمیت موبایل در CRM

امروزه با وجود رقابت زیاد، پیشرفت فناوری و پویایی محیط، سازمان‌ها به دنبال بهبود روابط خود با مشتریانشان برای بقا و ماندگاری در بازار هستند. لذا سازمان‌ها در حال گذار از مفهوم تولید محوری به سمت مشتری محوری یا مشتری مداری می‌باشند تا از یک سو ارزش‌آفرینی بیشتری را برای مشتری فراهم آورند و از سوی دیگر بتوانند در بین سازمان‌های دیگر جهت بقا و ماندگاری، متمایز باشند.

این تفکر منجر به ظهور نرم‌ افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM شده است. در واقع نرم افزار CRM، راهبردی است که مشتریان را به عنوان هسته اصلی کسب و کار معرفی می‌کند و از روال‌های بازاریابی، فروش، رضایت مشتری و حفظ مشتری پشتیبانی می‌کند.

در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری، CRM سنتی جای خود را به CRM الکترونیکی و در نهایت CRM موبایل داده است و انقلابی را در محیط‌های کسب و کار ایجاد کرده است؛ به طوری‌که ابزارهای الکترونیکی و موبایل به کمک سازمان‌ها آمدند تا سازمان‌ها بتوانند خدمات و محصولات خود را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری ارائه کنند و به طور مؤثرتر در تعامل با مشتریان خود باشند.

امروزه به‌کارگیری برنامه CRM موبایل قابلیتی را فراهم ساخته است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به داده‌های مشتریان در خارج از سازمان و توسط تبلت و گوشی‌های موبایل دسترسی داشته و با همدیگر تعامل داشته باشند. استفاده از تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند همراه و دیگر دستگاه‌های مشابه که قابلیت استفاده از وب را دارند، باعث شده است کاربران آنֱ‌ها بتوانند اطلاعات مرتبط با مشتری را از سیستم‌های خود دریافت و به‌روز کنند و به واسطه آن امکان مدیریت فرصت‌ها و سفارش‌ها را حتی خارج از سازمان برای خود فراهم کنند. در این مقاله قصد داریم چهار مورد از کاربردهای فناوری CRM موبایل که مکمل CRM درون سازمان است را شرح دهیم.

1- تبلیغات بهتر و سریع‌تر

توجه به امر تبلیغات با وجود سرعت مهارنشدنی تغییرات و وجود رقابت و فناوری‌های جدید بین سازمان‌ها بسیار اهمیت یافته است؛ به طوری‌که سازمان‌ها توجه خاصی به این امر نموده و معمولا برای آن‌ها بسیار هزینه‌بر می‌باشد. استفاده از قابلیت CRM موبایل نرم افزارهایی نظیر نرم افزار Microsoft Dynamics CRM، به شما این امکان را می‌دهد تا ارتباط خود را با جهان امروزی به طور مداوم حفظ کرده، تحرک داشته و در نهایت منجر به بهره‌وری شرکت شما خواهد شد. کاربران می‌توانند با استفاده از فناوری سی آر ام موبایل، بدون نیاز به دانستن کد یا دانلود نرم افزار جانبی، کمپین‌های بازاریابی خود را که شامل ویدئو، عکس، متن و سایر امکانات دیگر است را به آسانی و در کم‌ترین زمان ممکن اجرا کنند.

اهمیت موبایل در CRM

2- دسترسی به داده‌ها و اطلاعات CRM درون سازمان

استفاده از فناوری CRM موبایل از یک سو در جهت تعامل بیشتر با مشتریان بسیار مفید بوده و از سوی دیگر کاربران قادرند تا تمامی فعالیت‌هایی که در CRM درون سازمان انجام می‌دادند از قبیل پیگیری کارهای بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش را به راحتی و در کم‌ترین زمان با استفاده از تلفن همراه یا تبلت‌های هوشمند انجام دهند. در واقع هیچ تفاوتی بین CRM موبایل و CRM درون سازمان نیست به جز اینکه کاربران قادرند در خارج از سازمان نیز از امکانات آن استفاده کنند.

3- ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی برای محل کار

شرکت‌ها با استفاده از فناوری CRM موبایل قادر به ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی خواهند بود که تعاملات بین کاربران را افزایش داده و ارتباطات را تسهیل می‌کند. لذا منبع واحد و بهروزی از دانش را برای تمامی کاربران فراهم می‌کند که منجر به بهبود بینش اجتماعی صحیح از محصولات، خدمات و تمامی امکانات مرتبط با شرکت خواهد شد.

4- عدم نیاز به ورود اطلاعات مشتریان به صورت دستی

یکی از امکاناتی که فناوری سی آر ام موبایل برای کاربران فراهم نموده است، ورود اطلاعات مشتریان به صورت خودکار می‌باشد. در اواسط فوریه 2016، شرکت بازاریابی زایوس (Zaius) امکان جذب مشتریان جدید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و افرادی که با گوگل سر وکار دارند را فراهم نموده است. این امر به دلیل عدم نیاز به ورود اطلاعات مشتریان به صورت دستی و دردسترسی به شبکه‌های اجتماعی منجر به صرفه‌جویی در زمان و افزایش بهره‌وری خواهد شد.

اهمیت موبایل در CRM

در سال‌های اخیر با افزایش کاربران اینترنت و نقش شبکه‌های اجتماعی، فرصت مناسبی برای شرکت‌ها فراهم گشته است تا با بهره‌گیری از این فناوری نوین در کنار روش‌های دیگر، علاوه بر افزایش سهم بازار خود از بازار، نه تنها شناخت مشتریان از محصولات خود را افزایش داده، بلکه با افزایش تعاملات، میزان وفاداری آن‌ها را بهبود دهند.

ترجمه و تدوین: محمد حمیدیان، اسماعیل توسلی

منبع: مجموعه مقالات شرکت سامانه‌های مدیریت

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا