‫تفاوت نسخه آنلاین و on-premise محصول Dynamics 365 مایکروسافت

مهسا رضائی - 1396/09/19

تفاوت های داینامیک 365 نسخه آنلاین و on-premise 

در نوامبر سال 2016 مایکروسافت محصول جدید خود به نام Dynamics 365 که مبتنی بر Dynamics CRM بود را معرفی کرد. در همین ماه نسخه آنلاین و در ماه دسامبر نسخه On-premise انتشار یافت. اما برای انتخاب محصول داینامیک 365 می‌بایست حتما ویژگی‌های این دو نسخه را کاملا بررسی کرد زیرا تفاوت‌های بسیاری دارند. در ابتدا به معرفی داینامیک 365 آنلاین و سپس On-premise می‌پردازیم و در انتها وجه اشتراک آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

در نسخه­ آنلاین محصول جدید، 7 مؤلفه اصلی وجود دارد که قابلیت‌های نرم افزار را در مقایسه با نسخه قبلی یعنی Dynamics CRM بسیار بیشتر کرده است. این هفت مؤلفه عبارتند از:

*  داینامیک 365 برای فروش (Sales)

*  داینامیک 365 برای بازاریابی (Marketing)

*  داینامیک 365 برای خدمات مشتری (Customer service)

*  داینامیک 365 برای خدمات عمومی (Field service)

*  داینامیک 365 برای حوزه عملیاتی (Operation)

*  داینامیک 365 برای خودکارسازی (Automation)

*  داینامیک 365 برای بینش مشتری (Customer insight)

داینامیک 365

ماژول‌های سبز رنگ در تصویر، یعنی بازاریابی، فروش و خدمات، 3 ماژول اصلی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری مایکروسافت هستند که در نسخه قبلی یعنی مایکروسافت 2016 Dynamics CRM هم وجود داشتند.

ماژول نارنجی رنگ، یعنی ماژول عملیات، که قبلا به عنوان Dynamics AX نرم افزار ERP مایکروسافت می‌شناختیم.

ماژول‌های آبی رنگ سه مؤلفه جدید هستند که قابلیت‌های جدیدی را به سیستم افزوده‌اند:

      -  خدمات عمومی یا Field Services (مدیریت فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی و انجام وظایف)

      -  خودکارسازی خدمات پروژه یا Project Service Automation (مدیریت پروژه و خودکارسازی فرآیند کسب‌وکار)

      -  بینش مشتری Customer Insights (هوشمندی تجاری)

نسخه­­ On-premise در واقع به‌روزرسانی جدیدی از نسخه قبلی با همان 3 ماژول اصلی یعنی بازاریابی، فروش و خدمات می‌باشد اما قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است. نسخه On-premise توسط پارتنرهای مایکروسافت برای مشتریان سفارشی‌سازی می‌شود و به قابلیت‌های آن اضافه می‌شود. به طور کلی موارد مشترک بین این دو نسخه عبارتند از: 

 

AppSource

منابع AppSource (برنامه‌های کاربردی که توسط پارتنرهای مایکروسافت توسعه داده شده است) فارغ از اینکه چه نسخه‌ای استفاده می‌کنیم در دسترس است.

تصویر AppSource

 

Power BI

هر دو نسخه­ آنلاین و On-premise می‌توانند از ابزار Power BI مایکروسافت بهره ببرند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد داده‌ها را تحلیل و سپس فرآیندهای کسب‌وکار را هدایت کنید. Power BI امکان مصورسازی اطلاعات را فراهم می‌کند.

microsoft power BI

 

گریدهای قابل ویرایش

اگرچه گریدهای قابل ویرایش در نگاه اول مثل یک کیک شکلاتی با تکه‌های توت فرنگی به نظر نمی‌رسد ولی دقیقا به اندازه یک کیک شکلاتی بزرگ لذت‌بخش است. این استاندارد Microsoft Dynamics CRM است که کاربران می‌توانند View‌های دلخواه خود را ایجاد کنند. مثلا لیست تمام مشتریانی که در سه ماه گذشته خرید انجام داده‌اند و در یک مکان خاص زندگی می‌کنند. قبلا اگر کاربر قصد ویرایش هر یک از رکوردها را داشت می‌بایست آن رکورد را باز کرده و فیلد مورد نظر را ویرایش می‌کرد اما با این قابلیت جدید در همان نما امکان ویرایش رکوردها وجود دارد. تغییر بزرگی در سیستم شکل نگرفته اما زندگی کاربران را نجات داده است!

گریدهای داینامیک crm

 

Power Apps و جریان‌های کاری

Power Apps در واقع یک ابزار برای ساخت اپلیکیشن‌های خارجی برای دستگاه‌های موبایل است. work Flow یا جریان‌های کاری راهکاری مثل IFTTT هستند که برای ایجاد جریان‌های مختلف بین سیستم و برنامه‌های کاربردی کاربرد دارند. 

 

Visual processor designer

در نسخه قبلی هم می‌توانستید فرآیندهای کاری طراحی کنید اما در سیستم جدید به صورت بصری این کار انجام می‌شود. 

Visual processor designer

 

یکپارچه‌سازی با Office

هر دو نسخه امکان یکپارچه‌سازی با Office 365 را دارد و به تبع با سرویس ایمیل مایکروسافت (Outlook و Exchange) یکپارچه می‌شود. همچنین این یکپارچه‌سازی امکان صادر کردن داده‌ها به Excel و یکپارچه‌سازی با Share point را هم فراهم می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

به طور کلی نسخه آنلاین نرم افزار Dynamics 365 امکانات و قابلیت‌های بسیار بیشتری دارد اما در مقابل مزیت نسخه­ On-premise این است که شما یا پارتنرهای مایکروسافت به راحتی می‌توانید راهکارهای خود را بسازید، سفارشی‌سازی کنید و سیستم را مدیریت نمایید. 

ترجمه و تدوین: مسعود گیتی جلال، مهسا رضائی

منبع: مجموعه مقالات شرکت سامانه‌های مدیریت

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا