از خواستن تا توانستن

محمد حمیدیان - 1392/09/06

مدیریت ارتباط با مشتری

پیشرفت سازمان­‌ها، روش‌­های مدیریتی و رقابتی شدن هر چه بیشتر محیط کسب و کار، سازمان‌­ها را جهت بقا و کسب سود با رویکردی جدید روبه‌­رو کرده است. به وجود آمدن مفاهیمی چون CRM ،CEM ،CSM و ... نشانه­‌های همین نگرش نو در کسب و کارهاست. به واقع سازمان‌­های امروزی باید هوشیارانه‌­تر از دیروز به رابطه سازمان و محیط بنگرند و تمامی متغیرها و روابط درون سازمانی و برون سازمانی، به مناسب­‌ترین و بهترین روش­‌ها دست در دست هم دهند تا سازمان امروزی را به سازمانی پیشرو تبدیل نمایند.

به گفته بسیاری از صاحبنظران و مدیران شرکت‌­های موفق داخلی و خارجی، نگرش جدید تنها راه پیش­ روی سازمان­‌های خواهان موفقیت، در محیط امروزی است. ابعاد این نگرش بسیار گسترده است و سعی دارد تا تمامی عناصر و عوامل حیاتی موفقیت را در نظر بگیرد و برای آن راهکاری بایسته و شایسته بیندیشد. به تعبیری دیگر؛ رویکرد جدید، فرهنگ سازمانی را در جهت موفقیت سازمان ساختار می­‌دهد، فرایندهای کاری را هدفمند و بهینه می­‌سازد، روابط درون و برون سازمانی را مدیریت می‌­کند و کسب بیشترین ارزش از مشتری و برای مشتری را به عنوان محور کسب و کار سازمان­‌ها سرلوحه کار خود قرار می‌­دهد.

 

تمامی مواردی که در این چند سطر به آن اشاره شد، بیانگر به وجود آمدن بینشی غنی در دل سازمان­‌های امروزی است که ضامن بقا و سودآوری سازمان‌­هاست. تأکید صاحب ­نظران و تجربه سازمان­‌های موفق و ناموفق، گویای این حقیقت است که با فاصله گرفتن از عناصر تأثیرگذار رقابتی، مرگ تدریجی سازمان نیز آغاز خواهد شد.

اگر تمامی صفحاتی که به طرح مفاهیم جدید در کسب و کارهای روز دنیا پرداخته‌اند را ورق بزنیم چیزی به نام فناوری، تکنولوژی، ماشین و از این دست کلمات و عبارات نخواهیم یافت. بله؛ این مفاهیم پیش از آنکه به ابزار پیاده ­سازیشان بپیوندند تنها مفاهیمی هستند که باید مطابق با خواسته­‌های هر سازمان و محیطی که با آن روبه‌روست و به عبارت دیگر با در نظر گرفتن تمامی عناصر و عوامل تأثیرگذار بر همان سازمان ترجمه و تحلیل شوند. مهم‌ترین و مؤثرترین  قدم‌­ها در این مرحله یعنی قبل از ورود ابزار برای پیاده ­سازی برداشته می‌شوند. البته مواردی که ذکر شد به معنای نادیده گرفتن اهمیت ابزار پیاده­‌سازی نیست. بلکه خواستار بیان اهمیت حقیقتی است که مولانا به زیبایی به آن اشاره کرده است:

خشت اول چون نهد معمار کج                    تا ثریا می­رود دیوار کج

دانش، فناوری و کلیه ابزارهای در دست بشر روز به روز ارتقا می‌یابند. در حوزه کسب و کار و در محیط‌های رقابتی، این موارد بسیار مشهودتر می‌نماید. امروزه کیفیت، زمان، دقت، جامعیت و قابلیت عواملی هستند که پی در پی سبب پوست انداختن درخت دانش و فناوری می­‌شوند. فراموش نکنیم که ابزارها راهی جهت تحقق مفاهیمند.

بعد از آنکه قدم اول یعنی ترجمه و تحلیل یک مفهوم برداشته شد نوبت به آن می‌­رسد که با در اختیار داشتن به­‌روزترین دانش‌ها، فناوری­‌ها و تجارب، راهکاری در خور، جهت تحقق آن مفهوم، ارائه و سپس با استفاده از پیشرفته­‌ترین ابزار موجود، پیاده­ سازی شود.

با یک رویکرد صحیح، منسجم و ساختارمند تمامی این مراحل قابل انجام خواهد بود و حاصل آن سازمانی پیشتاز و قدرتمند. انشاالله.

منبع: مجموعه مقالات شرکت سامانه‌های مدیریت

نظرات کاربران
ثبت نظر

بالا